Toppmeny

Almedalen 2016

almedalen

Precis som förra året är Per Falk och Väsby Lärlabb inbjudna till Almedalsveckan för att prata skolutveckling, digitalisering och makerrörelsen. Är man intresserad av frågorna kommer det finnas stora möjligheter att lyssna, diskutera och mingla med erfarna och kunniga personer inom skola och utbildning från hela styrkedjan – från riksdagen till klassrummet via huvudmännen och ett makerspace.

Vill du veta mer om vårt arbete i Upplands Väsby, metoder och verktyg i Väsby Lärlabb är det bara att maila (per.falk at upplandsvasby . se) eller twittra till oss så försöker vi få till ett möte!

Innovation och digitalisering i utbildningssektorn

Arrangör: Interactive Institute Swedish ICT, Swedish ICT (Program)

Tid: Måndagen den 4 juli kl. 09:00 – 11:00
Plats: Kapitelhusgården, S:t Drottensgatan 10

Beskrivning av samhällsfrågan

Hur stärks innovation och digitalisering i utbildningssektorn? Hur kan tillämpad forskning bidra till att utveckla utbildningslandskapet, från förskola till högre utbildning? Under seminariet hörs röster från forskningsinstitut, skolhuvudmän och näringsliv i ett samtal om dessa frågor.

Utökad beskrivning av samhällsfrågan

Samhället digitaliseras i en allt mera ökande hastighet. För att skola och utbildning ska kunna möta samtid och framtid behövs ökade kunskaper och nya verktyg och metoder för innovation inom utbildningssektorn. Seminariet kommer att lyfta frågor om hur utbildning kan utvecklas och stärkas i samverkan mellan skolhuvudmän, institut, akademi och näringsliv.

Medverkande:
  • Carl Heath, senior researcher, Interactive Institute Swedish ICT
  • Per Falk, strateg, Upplands Väsby
  • Sara Penje, Skolutvecklare, Sollentuna
  • Lars Clemensson, Verksamhetschef, utveckling, Kungsbacka
  • Maria Stockhaus, Riksdagsman, Moderaterna

 

Makerspace och makerkultur – vad är det?

Arrangör: EIT Digital (Program)

Tid: Fredag den 8 juli kl. 09:00 – 11:00
Plats: Fenomenalen science center, Skeppsbron 6

Beskrivning av samhällsfrågan

De senaste åren har arrangemang som mini maker faires, makerspace och makerkultur diskuterats allt mer och verksamhet dyker upp runt om i landet. Men vad handlar det om? Varför behövs nya undervisningsformer och hur använder man digital teknik och medier på olika sätt.

Utökad beskrivning av samhällsfrågan

Carl Heath, senior forskare vid Interactive Institute Swedish ICT introducerar makerkultur och makerspace i en internationell kontext, och berättar hur de påverkar och influerar skolan, bla genom det Vinnovafinansierade projektet Makerskola. Per Falk, strateg Upplands Väsby, berättar om hur makerkultur och programmering är viktiga inslag i skolans digitaliseringsarbete och hur det också bidrar till att möta andra utmaningar i skolan. Niclas ”IKT-Labbet” Ekholm och Lotta ”Fröken Flipp” Karlsson ger exempel på tematiska och ämnesövergripande lektionsupplägg där nyfikenhet, lust och lärande går hand i hand. Genom att integrera makerspace i skolans undervisning skapas möjligheter för eleverna att utveckla kunskaper och förståelse för de byggstenar som driver digitaliseringen och för lärarna att koppla kunskapskraven till verkligheten. Efter seminariet, kl 11.00 – 13.00 är alla välkomna att testa och prova, bygga och skapa med Makerskola, Tekniska museets Makertour och Kista Mentorspace

Medverkande:
  • Carl Heath, forskare, Interactive Institute Swedish ICT
  • Per Falk, strateg, Upplands Väsby
  • Niclas Ekholm, pedagog, IKT-labbet
  • Lotta Karlsson, verksamhetsutvecklare, Halmstad kommun
  • Mark Smith, professor kth, Kista Mentorspace
  • Johanna Hedgårdh, makertour tekniska museet, Tekniska museet

, ,

No comments yet.

Kommentera