Toppmeny

Att löda med barn i förskolan

Häromdagen körde Per Falk en workshop på makerspace med förskollärarna Maria och Anki från förskolan Hopprepet. Barnen har sedan en tid tillbaka pratat om likheterna mellan mänskliga sinnen och robotars sensorer – och nu skulle de konstruera ”öron” till sin robot hemma på avdelningen. Robotbygget ingår i Marias projektarbete i Interaktiva lärmiljöer – Återbruk, och skall ställas ut på konsthallen i Väsby snart.
20170510_112444

Maria och Anki från Hopprepet synar lödningarna på ”sensorn”

Jag har besökt avdelningen tidigare och visat olika typer av robotar, mikrokontroller och sensorer. Samt pratat om människors sinnen och robotar och deras sensorer. Vi har även kikat på filmer på Youtube för att se vilka olika typer av robotar som faktiskt finns redan idag. T ex Handle från Boston Dynamics. Barnen har byggt en robot av återvunnet material, diskuterat och fångat in tankar om robotar som pedagogerna diskuterat med barnen…

- Hur kan robotar se ut?
- Är de både hårda och mjuka?
- Vad kan man använda dem till?
- Vad är det som är bra med robotar?
- Var hittar vi robotar?
Tankar från barnen

Tankar från barnen

Slutligen samlade de in snusdosor som skulle representera sensorer för roboten inför workshoppen och pyntade dem, och tog med dem till Väsby Makerspace.

Målet med workshoppen var att konstruera en dosa med batteri, två dioder och en lilypad-batterihållare med knapp för av och på – och löda ihop allt. Det var fem barn och två pedagoger på workshoppen, och vi körde i ca. 2 timmar non-stop.

Några av Per Falks reflektioner direkt efteråt:

- För någon som inte jobbat så länge i förskolan, blir man ständigt överraskad av barnens kompetens och handlingskraft. Med rätt design av workshoppen och förberedelse innan, hanterar barnen riktigt avancerade upplägg med hög grad av komplexitet, nya verktyg och i flera moment.

- Det som är farligt är spännande – något som det finns gott om på ett makerspace. Vilket både är en tillgång och en risk. Men vi kan dock minska riskerna genom pedagogik, handhavande och bra strukturerad lärmiljö. Det fortsätter dock att vara farligt. Jag är tacksam för rutinen hos Maria/Anki som bistod i att plocka bort mattknivar, avbitartänger och lödkolvar när de inte användes.

- Fem- och sexåringar greppar efter undervisning grundläggande el och kopplingslära, +/- poler, batterier, dioder, lödning med metall som bindemedel.

- Fem- och sexåringar hanterar finmotoriskt att pilla ihop dioder, batterier, knappar och sedan löda med en vuxen hand som håller i lödtennet. Värmen från lödkolven, efter genomgång, skrämde inget av barnen däremot regerade de på den mindre rök- och luktutveckling som uppstod när vi löder – men vi satte igång och blåsa för att skingra rökpuffen.

- Det var inga som helst problem att hålla igång barnen och hålla intresset uppe i ca. 2h med ett och samma moment. Sedan är det inte fel med en liten strategisk fruktstund mitt i allt, inför lödningen!

Nu har vi testat detta med flera grupper i förskolan och samtliga pedagoger och barn har uppskattat workshoppen och dess upplägg. Stort tack till Maria och Anki på Hopprepet för fenomenalt teamwork, och barnen på förskolan som med stort engagemang konstruerade ‘sensorerna’.

, , , ,

No comments yet.

Kommentera