Toppmeny

20170224_144634

Digitala verktyg i projektarbeten i förskolan

Efter förra terminens utvärdering av att ha insatser med workshops, där pedagoger fick erövra kunskaper i hur man kan arbeta utforskande och målinriktat med verktyg som till exempel Makey makey och green screen, valde vi att denna termin genomföra förskolebesök där pedagogerna erbjuds enskild handledning i hur man kan integrera digitala verktyg i projektarbeten på […]

Continue Reading 0

Workshop #1 av Interaktiva lärmiljöer och återbruk

Den 7 mars körde vi igång omgång fyra av Interaktiva Lärmiljöer i förskolan. Denna gång på temat återbruk. Åtta stycken förskolepedagoger lotsades igenom en workshop om vad labbet är, förväntningar på varandra, på processledaren samt lärandet i i labbet. Per Falk hade även fått med hälsningar från förra gänget som handlade om ”Våga släpp taget”, ”Lita […]

Continue Reading 0
Bild 1

Kickstart för Väsby kommunala förskolor

Under ett års tid har vi arbetat på ett varierat sätt att implementera olika digitala verktyg i våra verksamheter. Väsby kommunala förskolor förespråkar att arbeta i projektform tillsammans med sina barngrupper, då det skapar förutsättningar för att öka barns inflytande och delaktighet i sin vardag och i verksamheten. Detta år vill vi lägga fokus på […]

Continue Reading 0
IMG_0709

Kombot-programmering i förskolan

Nedan är ett inlägg från lärlabbaren Amanda Edin som precis börjat plugga på förskollärarutbildningen. Hon beskriver hur hon har jobbat med programmering i förskolan och hur hon och barnen tagit intryck av URs program Programmera Mera. Det började med bluebots… I barngruppen jag arbetat i har jag sett ett stort intresse för programmering. Tidigare har vi […]

Continue Reading 0
förstasida

Om kugghjul och användarcentrerad design

Här intervjuar Per Falk barnskötaren Amanda Edin om hennes projekt med kugghjul och mekanik i labbet, samt hennes tankar kring den användarcentrerade designprocess vi använder oss av i utvecklingsprojektet Interaktiva Utemiljöer. Här är länkar till det vi pratar om i videon: Användarcentrerad design Om designtänkande i skolan Makerspace Paper Circuits Tidig One Shot video med Amandas idé

Continue Reading 0
Användarcentrerad design2

Två planscher för designtänkande

I labbet så använder vi dessa modeller för att visa på hur processen fungerar när vi designar miljöer eller metodik för t ex Interaktiva lärmiljöer. Här kan du läsa lite mer om designtänkande i skolan.   Idé och formgivning av planscherna kommer från Mia Kolmodin. Användarcentrerad design Designstudio ———————— Om designtänkande i skolan och i Väsby […]

Continue Reading 0
innovatingpedagogy

Designtänkande i undervisningen

För en vecka sedan presenterades Innovating Pedagogy 2016 – den femte årliga sammanställningen av tio globala trender som kan bidra till att utveckla och förnya undervisningen i skolan. Sammanställningen har gjorts gemensamt av Institute of Educational Technology på Open University i Storbritannien och Learning Sciences Lab vid National Institute of Education i Singapore. Rapporten, som […]

Continue Reading 0
microbit

Micro:bit är på väg in i skolan

I början av året började BBC dela ut den lilla enkla datorn micro:bit till alla brittiska elever i årskurs 7 (som motsvarar årskurs 5 i Sverige) och deras lärare. Totalt rör det sig om ungefär en miljon enheter. Tanken är att öka intresset för teknik, programmering och digitalt skapande genom att visa hur allt fler […]

Continue Reading 0
Pettson2

Kugghjul i en teknik- och upplevelsepark

I lärlabbet och projektet Interaktiva Lärmilljöer arbetar en av barnskötarna med en idé om en teknik- och upplevelsemiljö utomhus. Amanda är delvis inspirerad av miljöerna i Pettson och Findus men framförallt kanske skapa en miljö som tillåter barnen att upptäcka, uppleva och leka med teknik och objekt där de uppmuntras till undersöka grundläggande principer inom mekanik. Vi har i labbet […]

Continue Reading 0