Efter förra terminens utvärdering av att ha insatser med workshops, där pedagoger fick erövra kunskaper i hur man kan arbeta utforskande och målinriktat med verktyg som till exempel Makey makey och green screen, valde vi att denna termin genomföra förskolebesök där pedagogerna erbjuds enskild handledning i hur man kan integrera digitala verktyg i projektarbeten på förskolan.
I juni förra året genomförde vi förskolebesök för första gången. Vi såg en tydlig trend bland pedagoger att de hade ett stort intresse för hur man kan arbeta med QR-koder för att förstärka barns lärande eller för att öka barnens inflytande i verksamheten.
Den trend som vi har sett under dessa förskolebesök har varit kring green screen. Pedagogerna har använt sig av green screen för att öka lärandet i sina projektarbeten, som att i lekform vara en utforskare på expedition i djungeln, eller fascination för effekten av att trolla bort sig själv eller delar av sig själv. Det har också använts i lekform för att vara på tågutflykt där barnen besöker olika platser, kopplat till ett projektarbete om järnvägen.
Förskolebesöken har även omfattat en rad av pedagogiska diskussioner, utbyte av idéer och tankar, men framför allt har majoriteten av förskolebesöken skett i barngrupper, tillsammans med barnen. Det har varit en variation av valda projektarbeten, alltifrån Pokemon, till vatten och jaget.
Citat från ett barn efter en workshop i green screen på en av förskolorna:
Snälla, kan vi göra det här efter mellanmålet?
No comments yet.