Toppmeny

Gnistan – en pulshöjande aktivitet för förbättrad inlärning

Är det möjligt att höja resultaten i de teoretiska ämnena genom återkommande pulshöjande aktiviteter i början av skoldagen?

Gnistan med Daniel Gomejzon. Lärare på Väsby nya gymnasium

 

I projektet Gnistan har en klass i årskurs 1 på gymnasiet erbjudits två extra pulshöjande pass i veckan utanför de två ordinarie lektionspassen i Idrott och hälsa. Dessa två extrapass är 30 minuter och ligger innan skolan börjar eller i början av dagen. Passen är frivilliga och eleverna har informerats om forskningsläget och om hur pulshöjande aktivitet optimerar förmågan till inlärning samt ökar chanserna till bra betyg. Projektet vilar dels på studier och resultat som uppkom i samband med projektet Naperville’s Zero Hour PE och John Rateys forskningsöversikt i boken Spark, men även den klassiska Bunkeflomodellen.

Spark - bokbild

Med återkommande pulshöjande aktiviteter så vill vi höja resultaten

Naperville’s Zero Hour PE (refers to its scheduled time before first period), the latest in a long line of educational experiments, was initiated to determine whether working out before school gives these kids a boost in reading ability and in the rest of their subjects. At the end of the semester, Zero Hour classmates showed a 17 percent improvement in reading and comprehension, compared with a 10.7 percent improvement among the other literacy students who opted to sleep in and take standard phys ed.

Projektet kommer att pågå mellan 3 februari och 6 maj och de erbjuds ca. 30 pulshöjande aktiviteter i början av skoldagen. Rektor John Gustafsson på VNG har formulerat följande problem för oss att lösa:

Vi vill undersöka om det är möjligt att öka inlärning i de teoretiska ämnena och bidra med resultathöjning i NP med hjälp av återkommande pulshöjande aktiviteter.