Toppmeny

Makerspace i Skolan

I höst inleds Vinnova-projektet Makerspace i Skolan med ett imponerande konsortium av 33 olika projektpartners (kommuner, skolor, organisationer och företag) som alla är intresserade av att undersöka lärandet och kulturen kopplade till en kreativ verkstadsyta som ett makerspace.  Väsby Lärlabb går in i detta som en projektpartner och koordinator för Upplands Väsby kommun.

Pressmeddelande hos Vinnova: Digitalisering i skolan kan förbättra lärandet

Vinnova_RGB_ram

Syftet:

Projektet Makerspace i skolan syftar till att skapa en fysisk och virtuell testmiljö för att systematiskt forska, testa och utvärdera koncept, digital kompetens och lärande inom programmering och makerkultur. Syftet är att skapa bättre förutsättningar för lärande och digitala arbetssätt i bryggan mellan den fysiska världen och den digitala. De senaste decenniet har fokus för diskussionen om IT och lärande primärt fokuserat kring tillgången till teknologi som verktyg. Det har handlat om både hårdvara och mjukvara. Satsningar som en dator per elev har genomförts med varierad framgång. Satsningarna har tydligt fokuserat på utrullning av IT som stöd för undervisning, verktyg för lärande och som ersättning för läromedel. Forskningsresultat så som de nyligen presenterade ur det omfattande projektet Unos Uno vid Örebro Universitet visar på behovet av kompetensutveckling nära kopplad till övrig IT-strategi för lärande.

PhotoGrid_1428921479907 (1)

Makerspace på VNG m h a Niclas Ekholm på IKT-labbet

 

VNG – Väsby Nya Gymnasium

Väsby Nya Gymnasium kommer att med lärarna Ali Bozorg och Åmid Brugenie Hemmatian arbeta med frågeställningar kopplade till ämnena programmering, teknik och ung företagsamhet undersöka vad IT som formbart ämne innebär för eleverna och vilka nya krav som ställs på undervisningen.

vasby-gymnasium

John Gustafsson, rektor Väsby Nya Gymnasium, ser tre centrala nyckelbegrepp för lärandet i Makerspace i Skolan:

Makerspace är för entusiaster. Att få möta människor som utstrålar passion och glädje i sin kreativitet är mycket smittsamt. För våra elever blir det ett möte som stimulerar deras egen fantasi och lust till eget skapande. Makerspace erbjuder en möjlighet att förstå hur teori kan omvandlas till en konkret praktik. För mig blir detta ett projekt där passion och engagemang väcker elevernas kreativitet till att omsätta sina teoretiska kunskaper till praktik, och därmed bli en medskapare av framtidens lösningar på de utmaningar vi står inför idag.

Fler skolor kan komma att ansluta sig till projektet och ni kan följa lärarnas arbete här på bloggen!