Toppmeny

Interaktiva lärmiljöer omgång 3 – Utomhusmiljöer

Nu är vi igång med omgång 3 av Interaktiva lärmiljöer. Denna gång med fokus på utomhusmiljöer.

Hur skapar vi god lärmiljö utomhus, som stimulerar barns nyfikenhet, delaktighet och de förmågor som lägger grund för deras livslånga lärande?

Det var en mycket förväntansfull grupp som samlades på Väsby Makerspace i Ekebo för den första och inledande workshoppen. Fokus på första träffen var att diskutera förväntningar på lärlabbet, på processledaren, på varandra – och vad man vill ha ut av sitt deltagande.

Vi gjorde flera övningar för att hjälpa varandra med tillit och kreativitet, för att senare när det väl gäller kunna släppa loss och vara innovativ när vi tillsammans skall utforska lärmiljöer och lärande. Vi avslutade workshoppen med att grupperna på 30 minuter skulle designa exempel på utomhusmiljöer som mötte upp uppdragsbeskrivningen ovan.

Det var 30 intensiva minuter där barnskötare och förskollärare diskuterade, skrattade, designade och slutligen presenterade tre förslag på utomhusmiljöer. Nedan ser ni MulleMeck meets DinoWorld, Vattenlandet och Uppdragslandet – tre miljöer som togs fram i enlighet med IDEOs tankar om att design och att snabbt gå från idé till prototyp. Mycket handlar om att få igång en diskussion, ta fram många idéer och testa ett par av dem i en eller flera prototyper samt diskutera, reflektera, utveckla och så lite mer diskussion och reflektion på det.

Mitt jobb är att få andra att skapa de förutsättningar de behöver för att lyckas.

Nu har gruppen landat i vår gemensamma Facebookgrupp där jag precis kastat in lite tankar till nästa tillfälle:

Till nästa träff skall ni formulera något som ni vill undersöka inom ramen för vår utmaning…FB-utomhus

”Hur skapar vi god lärmiljö utomhus, som stimulerar barns nyfikenhet, delaktighet och de förmågor som lägger grund för deras livslånga lärande?”

Så vad skulle ni vilja åstadkomma under Lärlabbet omgång 3; vilken rubrik fångar denna vilja och ambition?

Det jag vill är att ni testar gränslandet till er komfortzon, inte genom att kliva över men utmana er själva något och formulera någon spännande rubrik/tanke som ni vill undersöka!

Nedan finns ett citat från Seth Godin: http://lateralaction.com/articles/seth-godin/

Vad tänker ni om det i relation till vår utmaning och dina tankar om ett professionellt lärande i Lärlabbet?

Testa att formulera något som en kommentar till det här inlägget. :-)

Det skall bli mycket intressant att följa denna grupp, och fortsätter deltagarna att vara lika intresserade och positiva så vet jag att vi kommer att bryta ny mark även med denna grupp.

Häng med, och lämna gärna en kommentar till mina kollegor i labbet!

Planering

Datum:

WS 1 – Uppstart och utmaning

WS 2 – Konkret iterativ designprocess

WS 3 – Vi bygger en prototyp

WS 4 – Vi diskuterar och reflekterar kring era test av prototyper

WS 5 – Vi auskulterar varandra och ger feedback

WS 6 – Demo och utvärdering

, ,

One Response to Interaktiva lärmiljöer omgång 3 – Utomhusmiljöer

  1. Annica Lindell 29 september, 2016 at 23:23 #

    Jag blir så inspirerad, imponerad och stolt över våra medarbetare och dig Pelle!

    Den digitala framtid vi står inför är så spännande men samtidigt lite läskig. Hur ska vi på bästa sätt förbereda våra små för att de ska få de bästa förutsättningarna inför det som komma skall? Det blir spännande att jobba med!

    Ser fram emot ännu ett fantastiskt gäng i Väsby lärlabb!

Kommentera