Toppmeny

Workshop 1-2-3

Workshop 1: Idégenerering, leta tema och ta hjälp av undervisande lärare för att hitta tips på aktuella ämnen i undervisningen. Dessutom inleder vi en diskussion om vad som symboliserar ett bra spel, och vilken typ av spel de skulle vilja göra.

Då eleverna arbetar med rymden bestämmer vi oss för temat ‘rymden’, dessutom berättar eleverna om att det finns något som heter Björndjuret därute som överlever ”vakuum och allt!” – det blev en klockren och självskriven antagonist i spelet. Spelet skall utspela sig i vårt solsystem, och man skall färdas mellan planeterna och besvara olika frågor om planeterna samt försöka undvika Rymdbjörnarna som skall fängsla människorna.

Efter varje workshop kör vi en One-shot video med eleverna och sedan ännu en med Tobias och Emma.

Workshop 2: Spelmekanik 2

Denna lektion jobbar vi vidare med spelplan och spelmekaniken. Hur skapar vi spänning i spelet? Hur blir det ett lärorikt spel? Vilka frågekort skall de ta fram? Hur skall man spela detta spel mot varandra? Hur skapar man balans mellan ”människorna” och ”rymdbjörnarna”?

Workshop 3: Bygg och rita spelplan, designa figurer

Denna workshop pratar vi om 3D och så introducerar vi TinkerCAD. Frågor som vi jobbar med är t ex vilka spelpjäser är viktiga och unika för detta spel? Hur ser de ut? Hur kan man designa och skriva ut dem? Vad innebär 3D och hur fungerar en 3D-skrivare? Hur fungerar luft och mellanrum i en 3D-modell?

One-Shot Videos

Här är en spellista med alla de One-Shot videos vi arbetar med, dels för att fånga idéer och tankar mellan tillfällena men också för att dokumentera projektet för intresserade forskare och kollegor.

 

 

,

No comments yet.

Kommentera