Toppmeny

Workshop om makerkultur på fritidshemmet. Del 1

I samband med sportlovet v. 9 bad fritidshemmet på Breddenskolan Väsby Lärlabb om en aktivitet kopplad till makerkultur och programmering för sina elever. Detta är ett sätt för Per Falk och skolan att orientera sig inom projektet Makerskola med ett batteri av frågor.

Vad innebär ett makerspace? Hur kan man använda MakeyMakey på fritidshemmet? Hur fungerar CAD? Vad kan man göra med en 3D-skrivare egentligen? Vad kan makerkultur innebära för fritidshemmet egentligen?

Det var Tobias och Lena som stod som arrangörer och tillsammans med ca. 10 barn så körde vi ett antal arbetsstationer på temat. Detta var ett sätt för oss att jobba med makerkulturen för såväl elever som personal.

Stationerna var:

Det var ett förväntansfullt gäng som fick lära sig om IT som verktyg och material, och energinivån höll nästan hela passet från kl. 09-00 till 12.00. I reflektionen och utvärderingen efteråt gick vi igenom upplägget och på hela taget var vi mycket nöjda med dagen. Något vi skall fundera på är hur vi organiserar detta kreativa kaos bäst med turtagning vid stationerna, tydlig kommunikation inåt i organisationen samt ut till föräldrarna och tydliggöra vilka förmågor som vi jobbar med.

Nu skissas det på en uppföljning med en sekvens av workshops på temat ”Speldesign, brädspel och 3D på fritids ”. Vi återkommer med mer info!

, ,

No comments yet.

Kommentera