Author Archive | Per Falk

ladda ned

Från ord till handling – en modell för förskola och skola att möta nya samhällsutmaningar

Nästa vecka är Väsby Makerspace och Per Falk inbjuden till Center för Skolutveckling i Göteborg och skall prata om vårt makerspace, samarbetet med Stockholms universitet och hur vi jobbar med alla våra huvudmän. Mycket spännande och hedrande! Extra roligt efter att ha deltagit i både Förskoleakademin och Alumnevent, tillsamman med och på Stockholms Universitet, där vi […]

Continue Reading 0
Leda_digitalisering_vkf

Efter ‘Leda Digitalisering’ med Väsby kommunala förskolor

Nedan är ett inlägg från Väsby kommunala förskolor efter genomförd processledning Skolverkets modul ‘Leda Digitalisering‘. Projektet inleddes den 23 januari 2018 och har innehållet 12 workshops med processledning, där de själva organiserat ca. 8 träffar med utvecklingsgrupper och sakkunniga. Efter en intensiv process att genomföra modulerna i ”Leda digitalisering”, känns det mycket bra att ha […]

Continue Reading 0
20180306_165533

Reflektion från Sandbergska Competens

Nedan är ett inlägg från Sandbergska Competens efter genomförd processledning VT18 i digital didaktisk design. Vi arbetade med Helen Timperleys kunskapsbildande cykler för att få fatt i vad eleverna behöver kunna, för att sedan definiera vad lärarna behöver erövra och skolledaren möjliggöra. Processen avslutades med modellen How-Now-Wow för att vaska fram nya projekt och prioritera dem […]

Continue Reading 0
mqdefault

Adekvat digital kompetens

Här kommer ett blogginlägg kring begreppet adekvat digital kompetens från Fia Bjernekull, förskollärare på Skogsdungen, Väsby Kommunala Förskolor. Fia har tidigare dokumenterat sitt projekt och barnens lärande när vi samarbetade kring 3D-printing och deras Ipadstation. Jag har tidigare skrivit om min och några av barnens utvecklingsresa i vårt projekt att designa väggfästen till Ipads för att skapa […]

Continue Reading 0
ladda ned (1)

Väsby Makerspace i Almedalen 2018

Precis som tidigare år är Per Falk och Upplands Väsby inbjudna till Almedalsveckan för att prata skolutveckling, digitalisering och makerrörelsen. Är man intresserad av frågorna kommer det finnas stora möjligheter att lyssna, diskutera och mingla med erfarna och kunniga personer inom skola och utbildning från hela styrkedjan – från olika huvudmän till klassrummet via folkbildningen och makerspace. Vill du veta mer […]

Continue Reading 0
Programmering_progression

Progression för programmering

Årstaskolan bjöd in till en workshop den 20 april 2018 för att tillsammans med intresserade lärare och skolutvecklare bygga en progression för programmering för grundskolan från åk0 till åk9. Per Falk kommer att presentera materialet på huvudmannamötet den 22 maj 2018 för alla huvudmän och verksamheter i kommunen.  Detta material kommer att ligga till grund för vårt eget arbete […]

Continue Reading 0
Väggfäste 6

Ipadstationen är färdig

Nedan är ett inlägg från den kommunala förskolan Skogsdungen, avdelningen Ekorren och förskolläraren Fia. I samband med en workshop ställde personalen lite olika frågor om 3D-skrivare och vad man kan använda dem till, och det visade sig att de hade ett problem som de sökte en lösning på. Väggfästen till ipads. Och vi på makerspace […]

Continue Reading 0
image_5aa534fe066613.46199934

Väsby Makerspace åker till Hong Kong och Shenzhen

Per Falk och Magnus Kortell åker med en större delegation av forskare, edtechbolag, huvudmän och  Skolverket till Hong Kong och Shenzhen för en studieresa för att ta del av deras innovationsklimat, skolsystem och syn på lärande. Vi från Väsby är speciellt ute efter att ta pulsen på deras makerkultur och fånga vilda tramsbottar för våra elevers räkning. Vi kommer att bo på Lan […]

Continue Reading 0

Att löda med barn i förskolan

Häromdagen körde Per Falk en workshop på makerspace med förskollärarna Maria och Anki från förskolan Hopprepet. Barnen har sedan en tid tillbaka pratat om likheterna mellan mänskliga sinnen och robotars sensorer – och nu skulle de konstruera ”öron” till sin robot hemma på avdelningen. Robotbygget ingår i Marias projektarbete i Interaktiva lärmiljöer – Återbruk, och skall ställas ut på konsthallen […]

Continue Reading 0
20180315_094526

Nu monterar vi väggfästet med barn och borrmaskin

Nedan är ett inlägg från den kommunala förskolan Skogsdungen, avdelningen Ekorren och förskolläraren Fia. I samband med en workshop ställde personalen lite olika frågor om 3D-skrivare och vad man kan använda dem till, och det visade sig att de hade ett problem som de sökte en lösning på. Väggfästen till ipads. Och vi på makerspace […]

Continue Reading 0