Workshop med förskollärarstudenter

Vårt samarbete med Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen vid Stockholms Universitet fortsätter! Det är i kursen Förskoledidaktik med inriktning mot språk och kommunikation, som ges i termin 4 på förskollärarprogrammet, som vi fått tillfälle att bidra med ett perspektiv på skapande med IT och språkutveckling. Samarbetet inleddes i oktober med att Per Falk besökte universitetet och föreläste om makerkultur och digitalisering. Mer om föreläsningen finns att läsa i ett tidigare blogginlägg här.

I veckan var det så dags för de första två grupperna studenter att besöka oss på plats på Väsby Makerspace för en workshop där de fick prova olika verktyg och material, som skapande med makeymakey utifrån projektet Babbelland och programmering med bluebot i Sagan om Rödluvan.

 

Det vi ville, förutom att låta studenterna bekanta sig med några digitala verktyg, var att sätta prylarna i ett sammanhang. Varför ska vi använda dem? Hur ska vi använda dem? När introducerar vi materialet till barnen? Vilka material kan vi mixa dem med? Slutligen ville vi visa på hur det går att jobba med traditionella berättelser och sagor i kombination med verktyg som makeymakey och bluebot. Efter en kort men intensiv workshop samlades vi för en stunds reflektion kring frågeställningen:

Bortom prylen och appen, vad kan barnen bygga? Hur ökar ni graden av interaktion och inflytande? Vilka olika typer av litteracitet kan vi utmana och engagera?

Vi avslutade med att utvärdera med modellen ”Two stars and a wish”, för att snabbt få ned på papper vad studenterna fått med sig, och det kändes verkligen roligt att läsa lapparna när vi samlat in dem! Den visade på en enhällig önskan från studenterna, om mer tid!

PS. Extra roligt att Susanne Kjellander lyfte detta samarbete när hon föreläste om sin forskning på Internetdagarna!

, ,

No comments yet.

Kommentera