Litteratur för och med barn

Denna sida är under uppbyggnad och kommer att fyllas på under januari och februari 2020.

 

Hej Ruby: äventyr i datorernas magiska värld,

Linda Liukas 2015, Förlag:VOLANTE, översättare: Helene Sjöstrand och Gösta Svenn

engelsk titel Hello Ruby: Adventures in coding

Så här beskriver Adlibris boken på sin hemsida:

”Den här boken vill lära barn att förstå den värld som vi delar med datorer. Med Hej Ruby har Linda Liukas skapat en introduktion till den digitala världens tänkande och begrepp. Att fler lär sig programmeringens ABC blir allt viktigare.

Efter en inledande saga följer övningar som gör det lätt att förstå den skapande sidan av programmering och kodning. Resultatet är en lekfull bok om hur man löser problem en bok att återkomma till många gånger.”

 

Hej Ruby: och datorns hemliga port

Linda Liukas 2017, Förlag: VOLANTE, översättare: Helene Sjöstrand och Gösta Svenn

engelsk titel Hello Ruby: The great journey inside the computer

Så här beskriver Adlibris boken på sin hemsida:

”Den här boken gör barn och datorer till bästisar. En bok att återkomma till om och om igen.

Vår värld styrs i allt högre grad av datorer, och den nuvarande generationen barn är den sista som minns datorer som de ser ut idag. De växer upp till en värld där datorer finns i alltifrån nallar till tandborstar.

Så hur sätts alla bitar och bytes ihop där inuti? Hur förvandlas elektricitet till logik, hur skapas logik av ettor och nollor?

Det här är en berättelse om ett fantasifullt sätt att betrakta datorer, att titta in i den där glänsande, mystiska lådan och visa vad som döljer sig där innanför.

Efter en inledande saga följer roliga och kluriga övningar om hur alla datorns delar fungerar och hänger.”

 

Hej Ruby: Expedition Internet

Linda Liukas 2019, Förlag: VOLANTE, översättare: Helene Sjöstrand och Gösta Svenn

engelsk titel Hello Ruby: Expedition to the Internet

Så här beskriver Adlibris boken på sin hemsida:

”För att få svar på alla frågor om internet bygger Ruby, Julia och Django ett internet av snö. Hur ska det se ut? Är internet ett moln eller en mängd kablar? Och vad gör människor där? De tre vännerna ger sig ut på en expedition för att få svar.

Linda Liukas prisade och helt unika fantasivärld är alltid full av kunskap. Den tredje boken i succéserien handlar om alla dimensioner av det digitala livet på nätet. Boken innehåller roliga klurigheter som att berätta med emojis, designa webbsajter, gå på wifi-jakt och göra en egen videokanal. Det finns mycket som är fantastiskt och kreativt på internet men inte allt: Hur gör man för att surfa säkerhet? Hur vet vi vad som är sant eller falskt och vad gör man när något känns läskigt?  ”

 

Så funkar internet

Karin Nygårds 2016, Förlag: Bonnier Carlsen

Så här beskriver Adlibris boken på sin hemsida:

”Internet är idag något självklart i våra liv. Så var det inte för tjugo år sedan. Då var det konstigt och nytt och ingen fattade riktigt vad det var bra för. Och ingen kunde ana hur stort det skulle bli! I Så funkar internet får du på ett lekfullt sätt lära dig allt om nätets historia och hur tekniken bakom fungerar. Ta en titt inne i en fiberkabelfabrik, lär dig hur ARPANET blev WWW, klura ut vad ett IP-nummer är och häng på ettor och nollor på sin väg genom kablar och som trådlösa signaler. Du får veta vad ”dark web” är och hur internetsäkerhet går till, varför hajar tuggar sönder kablar i Atlanten och varför vi säger att vi surfar på nätet, och mycket mer.”

 

På äventyr med Raspberry Pi

Carrie Anne Philbin, 2015, Förlag Hands-On Science Text, översättare: Dag Jidell

engelsk titel:  Adventures in Raspberry Pi

Så här beskriver Adlibris boken på sin hemsida:

”Boken På äventyr med Raspberry Pi är skriven för unga datorintresserade som snabbt vill komma igång med övningar på den lilla enkortsdatorn Raspberry Pi. Boken passar även utmärkt för lärare på mellanstadiet som vill komma igång med undervisning i programmering. Steg för stegbeskrivning hur du startar, laddar ner uppdateringar, kopplar till elektronik gör det enkelt att få baskunskaperna och se hur intressant det är att låta en dator styra elektroniska konstruktioner.”

 

micro:bit i Underlandet

Dr Tracy Gardner & Elbire de Kock 2015, Förlag Hands-On Science Text, översättare: Hands-On Science

engelsk titel:  micro:bit in Wonderland

Så här beskriver Hands-On Science boken på sin hemsida:

”Är du redo för ett äventyr med micro:bit i Underlandet?
Skapa 12 interaktiva konstruktioner med enkla tillbehör och utmanande programmeringsövningar.
Projekten ger en lättillgänglig introduktion till micro:bit, det lilla mikrokontrollkortet utvecklat för barn från 9 år och uppåt, tonåringar och vuxna inkluderat.

De olika projekten följer boken Alice i Underlandet. De olika historierna leder dig vidare i programmeringsäventyr. Du får nya utmaningar i varje projekt och varje kapitel bygger vidare på vad du redan lärt dig. Konstruera wearables, träna enkel programmering, gör musik och mycket mer.”

 

 

Slöjd i en digital skola

Martina Rylander Lundström 2017,  Förlag: Lärarförlaget

Så här beskriver Adlibris boken på sin hemsida:

”All undervisning måste inte vara digital. Men alla lärare har ett ansvar att följa med sin tid.
Det är utgångspunkten för antologin Slöjd i en digital skola. Redaktören Martina Rylander Lundström, själv lärare i slöjd och svenska, har samlat kollegor och forskare med olika perspektiv på hur skolämnet slöjd berörs och kan berikas av den pågående digitaliseringen.

Boken innehåller flera inspirerande exempel på hur digitala verktyg och teknik kan användas i undervisningen. Eller vad sägs om interaktiva brädspel, kläder som lyser eller fågelholkar som larmar när äggen kläcks? Men boken utforskar också slöjdämnets roll i dagens skola och i framtidens.”

 

Att undervisa i programmering i skolan

Linda Mannila 2017,  Förlag: Studentlitteratur

Så här beskriver Adlibris boken på sin hemsida:

Varför ska vi ha programmering i skolan? Vad är programmering egentligen? Och hur kan man som lärare arbeta med programmering i olika ämnen?

Målsättningen med denna bok är att ge svar på dessa frågor. IT är inte längre ett område som berör enbart en särskild grupp människor – alla behöver förstå hur den digitala världen fungerar för att kunna delta i vårt samtida och framtida samhälle. Programmering finns numera med i skolans läroplaner. Målet är att ge alla elever en grundläggande förståelse för hur de digitala system och tjänster vi använder är uppbyggda och hur eleverna själva kan använda programmering för att lösa problem. I boken presenteras en mängd konkreta exempel och förslag på aktiviteter, som visar hur man kan arbeta med programmering som ett pedagogiskt verktyg, både med och utan dator. 

Boken vänder sig i första hand till lärarstuderande och verksamma lärare, men kan även läsas av föräldrar och andra som vill lära sig mer om den digitaliserade världen och den roll som program och digital teknik spelar i vår vardag.”

 

Räkna med kod

Emelie Reuterswärd och Kenneth Lovén 2018,  Sanoma Utbildning

Så här beskriver Adlibris boken på sin hemsida:

”Under hösten 2018 ska elever på grundskolan och gymnasiet börja använda algoritmer och programmering för att lösa matematiska problem. I Räkna med kod får eleverna lära sig grundläggande programmering. Häftet kan användas fristående men också som ett komplement till våra läromedel Matte Direkt, Prio Matematik och Matematik Origo. […]

Till varje lektion finns teori, exempel och uppgifter. Uppgifterna har en tydlig koppling till matematik och finns på två nivåer. Tanken är att eleverna, när de löser uppgifterna, lär sig programmera samtidigt som de utvecklar sina matematikkunskaper. Till samtliga uppgifter finns facit. Förutom de 12 lektionerna innehåller Räkna med kod även ett antal aktiviteter. Aktiviteterna är större programmeringsuppgifter som bjuder in till diskussion och utforskande arbete.”

 

Uppdrag Programmering

Fredrik Kennebäck & Helene Zeland Bodin, 2019,  Förlag: Askunge Thorsén Förlag

Så här beskriver Adlibris boken på sin hemsida:

”Uppdrag programmering är indelad i olika uppdrag, vilka har en tydlig arbetsgång med instruktioner, illustrationer samt diskussionsfrågor som du kan använda tillsammans med dina elever. Genom att följa instruktionerna i boken kommer du med lätthet att kunna undervisa dina elever i grunderna i visuell programmering.”

 

Lek med Bee-Bot & Blue.Bot

2018, Förlag Hands-On Science Text,

Så här beskriver Hands-On Science boken på sin hemsida:

Vad är egentligen en bugg?
Med stor lekfullhet ger vi oss in i en värld med problemlösning, matematik och logiskt tänkande. Varje övning har hänvisningar direkt till förskolans och skolans reviderade styrdokument Lpfö18 och Lgr11 rev. 2017.

”Lek med Bee-Bot och Blue-Bot” baseras på programmeringsövningar med de välkända robotarna Bee-Bot och Blue-Bot.

Varje pedagogs arbete är unikt och så är också sammansättningen av barngrupper. Därför är undersökningarna i denna bok inte åldersindelade utan kan användas av pedagoger som arbetar med barn från förskolan och uppåt.”

 

Programmering för alla

2017, Förlag Hands-On Science Text

Så här beskriver Hands-On Science boken på sin hemsida:

”En rejäl översikt av programmeringens grunder. Med en stigande svårighetsgrad ger vi tips och förslag på olika övningar du kan göra för att komma igång med programmering i skolan. Du får lära dig enkla övningar i datalogiskt tänkande och hur du programmerar golvrobotar. Du lär dig tekniken bakom Bee-Bot, Blue-Bot, Dash&Dot, Ozobot, Sphero och BBC micro:bit mm. Här finns även programmeringsexempel och beskrivning hur du bygger en fjärrstyrd bil med hjälp av servomotorer och micro:bit.

I den nya uppdaterade versionen av Programmering för alla finns tillägg där du även får information om textprogrammering. Här finns fakta om InObot, mBot, Arduino, Raspberry Pi och pi-topCeed.

I den här boken får du lära dig grunderna och samtidigt upptäcka att kodning inte alls är särskilt svårt.”

 

Barnen i Kramdalen en saga om integritet, tafsare och nättroll

Andreas Sjölander, Emelie Sjölander 2017, Förlag: Boksmart

Så här beskriver Adlibris boken på sin hemsida:

Vad är integritet? Varför ska man ha det?

Följ med barnen Vändela, Snäll-Kjell och Gladrian i jakten på betydelsen av det konstiga ordet integritet, ett äventyr som går genom vackra Kramdalen, Tafsarnas läskiga by och på ett betryggande avstånd från de otäcka nättrollens grotta.

Under tiden lär du dig hur du undviker faror och vad du bör göra om någon vill kramas, ta på dig eller få kontakt med dig på nätet.

Det här är en klassisk saga om ett mycket viktigt ämne. Tanken är att den på ett lekfullt och roligt sätt ska få barn att förstå integritet och rätten till sin egen kropp, och att de lär sig se varningstecken av faror som finns i det verkliga livet – och på internet. 

I slutet av boken finns frågor som kan användas som diskussionsunderlag mellan barn och vuxen.”

 

Barnen i Kramdalen 2 : en safa om fördomar och barns olikheter

Andreas Sjölander, Emelie Sjölander 2019, Förlag: Boksmart

Så här beskriver Adlibris boken på sin hemsida:

”Det här är en klassisk saga om ett mycket viktigt ämne. Boken ska bidra till att öka förståelsen för andra, även för de som är födda med särskilda behov eller har andra förutsättningar.

Sagan visar att alla är unika och har olika värdefulla egenskaper. I slutet av boken finns frågor som kan användas som diskussionsunderlag mellan barn och vuxen.”