Material

BeeBots/BlueBots

bluebotbeebotBeeBot är en gul programmerbar robot lämplig för att lära sig grunderna i programmering för barn från 5 år. Roboten styrs genom att man knappar in kommandon med knappar på ryggen som styr fram/bak, höger/vänster samt paus. BeeBoten går exakt 15cm för varje tryck fram/bak och svänger på plats och kommer ihåg programeringssekvensen tills man raderar den med X.

BlueBot har samma funktion som BeeBot men kan även styras och programmeras med hjälp av appar över Bluetooth.

App för Android hittas här.
App för iOS hittas här.

Undervisningsexempel:bluebotmatta

1. Skapa en enkel bana att navigera roboten genom med hjälp av kommandon.
2. Bygg en bana med hjälp av kakelplattor som finns i storleken 15x15cm.
3. Skapa kort med pilar som läggs ut som stöd för att mata in önskad sekvens i programmeringen.
4. Programmera in BeeBot/BlueBot att utföra olika uppdrag på mattor och kartor som finns att köpa som tillbehör till robotarna eller skapa egna med ett rutmönster över. Det går även att köpa ett genomskinligt rutmöster att lägga över befintligt övrigt material.
5. BeeBoten kan programmeras för att åka förbi olika bokstäver eller siffror för att skapa ord och lära sig räkna eller följa koordinater. Åka förbi olika länder eller städer på kartor eller lära sig trafiksituationer i en uppritad trafikmiljö till exempel.

MakeyMakey

Här hittar du länk till MakeyMakey med massa videon, experiment och lektionsuppslag.
www.makeymakey.com

Nybörjarövningen med Playdough eller frukter som spelar piano hittar du här:
www.makeymakey.com/piano

Mbot o Mblock

Här kan du ladda ner program för att styra Mbot o Ranger m fl från MakeBlock http://www.mblock.cc/

Micro:bit

Läs mer om micro:bit under vår sektion micro:bit-studio eller på microbit.org.

Scratch

Scratch_LogoScratch är ett blockprogrammeringsverktyg som är utvecklat vid MIT Media Labs för att hjälpa barn och ungdomar att lära sig programmering genom att skapa spel, videofilmer och musik.

Scratch finns i en mängd olika varianter och utgör bas för många olika programmerbara enheter.

Exemplet med Babblarna i rymden.

Online på scratch.mit.edu
Offline för nedladdning här.
ScratchX för tredjepartsutveckling
ScratchJr för Android och iOS här.

Progression för programmering

Progression för programmering

Årstaskolan bjöd in till en workshop den 20 april 2018 för att tillsammans med intresserade lärare och skolutvecklare bygga en progression för programmering från åk0 till åk9.

Detta material kommer att ligga till grund för vårt eget arbete på makerspace samt fortsatt utvecklingsarbete tillsammans med verksamheterna i Upplands Väsby.